Citybike El

Äntligen har jag bestämt för att investera i en Citybike El, den kan närmast beskrivas som en pendlarcykel som är bra för att transportera sig med lite längre sträckor. Kanske till och från jobbet, som jag har tänkt att använda den till. Jag har ändå sju kilometer till jobbet och det är ganska så kuperat, så om jag cyklar på en vanlig cykel (som jag ändå har gjort i några år) så är jag ju svettig hälften av gångerna jag kommer till jobbet. Det är inte särskilt kul, så hittills har jag varit tvungen att ha ombyte med mig till jobbet och köra en rallardusch över handfatet på toaletten.

Citybike – sportig elcykel

Innan så körde jag en landsvägscykel som man kan kalla för sportig, med lågt styre men inte för lågt så jag satt med armbågarna vid knäna, men lagom för att cykla lite längre och ganska fort. Min nya Citybike elcykel är också ganska sportig i modellen. Som en vardagscykel med lite mer fokus på effektiviteten än bekvämligheten. Den ska hellre rulla lite snabbare än vara skön att sitta på. Styret är ungefär som på min gamla cykel, lite lägre och rakare så du kan sitta framåtlutad för att minska luftmotståndet en aning. Växlarna är också något tyngre än en ”vanlig” cykel så att du ska kunna trampa på ordentligt för att få upp farten långa sträckor.

El-cykel är framtiden

Jag är starkt övertygad att precis som bilarna som konverterar till el, så kommer även andra fordon att bli eldrivna. Fast cyklarna som är eldrivna sparar ju knappast på miljön utan tar ju faktiskt mer energi än dom utan el. Så där är väl utvecklingen på väg åt fel håll, om man ska se krasst på det hela. Samtidigt kanske det är så att fler väljer en el-cykel framför en bil, och i det fallet har de väl gjort lite mer nytta än skada i alla fall.

Kommentarer är stängda.